カナダ・オンタリオ州ベルビルの出身のシンガーソングライター。アメリカ合衆国に拠点を置いている。

2002年リリースのデビューアルバム『Let Go』は全世界で約2000万枚を売り上げ、アメリカでは6回プラチナディスクに選ばれた。

カナディアン・ビジネス誌は「アメリカ合衆国で活躍する最もパワフルなカナダ人ベスト7」に選ばれたこともある。

2002年に彼女の”Complicated”のヴィデオを見て、その曲作りの才能に感動しました。
この曲でもその才能を遺憾なく発揮しています。

この曲”I Will Be”はLeona Lewisがカヴァーしていて、そちらの方がこのオリジナルよりも有名のようです。
Leonaの方がカヴァーであることを知らない人も多く、実は私もそのひとりでした。

今回和訳は、あまり性差を感じさせないものになっています。
作曲したのも歌っているのも女性なので、最初は女性用の人称と語尾(~の・~わ)を使ってみたのですが、昼メロチックになってしまったので止めました。

どうしてですかね?

There’s nothing I could say to you
Nothing I could ever do to make you see
What you mean to me
All the pain, the tears I cried
Still you never said goodbye and now I know
How far you’d go

I know I let you down
But it’s not like that now
This time I’ll never let you go

I will be, all that you want
And get myself together
Cause you keep me from falling apart
All my life, I’ll be with you forever
To get you through the day
And make everything okay

I thought that I had everything
I didn’t know what life could bring
But now I see, honestly
You’re the one thing I got right
The only one I let inside
Now I can breathe, cause you’re here with me

And if I let you down
I’ll turn it all around
Cause I would never let you go

I will be, all that you want
And get myself together
Cause you keep me from falling apart
All my life, I’ll be with you forever
To get you through the day
And make everything okay
Cause without you I can’t sleep
I’m not gonna ever, ever let you leave
You’re all I’ve got, you’re all I want
Yeah
And without you I don’t know what I’d do
I can never, ever live a day without you
Here with me, do you see,
You’re all I need

And I will be, all that you want
And get myself together
Cause you keep me from falling apart
All my life, I’ll be with you forever
To get you through the day
And make everything okay

I will be, all that you want
And get myself together
Cause you keep me from falling apart
And all my life, I’ll be with you forever
To get you through the day
And make everything okay

ぴったりの言葉がみつからない
何をどう言っても
この想いは伝えられない
今まで何度もケンカしたけど
それでも諦めずにいてくれる
その心の広さがまぶしいよ

確かに今まで傷つけたけど
もうそんなことしない
二度とそばを離れない

きっと相応しい人になる
立ち直ってみせる
一緒なら辛いことにも耐えていける
これからずっとそばにいる
だから何が起こっても
2人で一緒に乗り越えていこう

ひとりでやっていけると思ってた
こんな出会いがあるなんて思ってなかった
だけど気づいたんだ
君のことだけはわかるし
他の人に言えないことも、君になら打ち明けられる
そばにいるだけで気持ちが休まるんだ

もし裏切ったら
自分も傷つくことになる
だって絶対離れられないから

相応しい人になって
立ち直ってみせる
君がいれば辛いことにも耐えていける
これからずっとそばにいる
だから何が起こっても
2人で乗り越えていこう

一人だと夜も眠れない
そばにいたい
君しかいないしそれだけでいいんだ
一人じゃどうなるかわからない
一日だって生きていけない
わかるよね?
他の人じゃなくて君と一緒にいたいんだ

相応しい人になって
立ち直ってみせる
一緒なら辛いことにも耐えていける
これからずっとそばにいる
だから何が起こっても
2人で乗り越えていこう

相応しい人になって
立ち直ってみせる
一緒なら辛いことにも耐えていける
これからずっとそばにいる
だから何が起こっても
2人で乗り越えていこう